یک لنز استاندارد مثل یک لنز 50 میلیمتری با گشادگی روزنه دیافراگم f1 . 8 , انتخابی خوب و ارزان برای دوربین است که منجر ثبت تصاویری بی مثل میشود . پرایم لنزها ( لنزهایی که ارتفاع کانونی اثبات داراهستند – قابلیت و امکان زوم در آنها نیست ) همواره به نسبت کیت لنزها تصاویری خوبتر میگیرند زیرا برای ساخت آنها یک انگیزه وجود داشته است . این لنزها به جای انجام یکسری فعالیت ضعیف , در یک فعالیت به خیر و خوبی فعالیت میکنند .
لنزهای تلهفوتو میانگین 70 تا 105 میلیمتری
اکثر زمان ها تایم ها درین محدوده کیت لنزها متوقف میشوند و به محدوده لنزهای تلهفوتو و پرایم پرترهها ( نزدیک به 85 میلیمتری ) میرسیم . این محدوده برای لنزهای پرتره عالی است . پرسپکتیو ارگانیک این لنزها صورت را از پسزمینه جدا میکند سوای اینکه کهاین جداسازی تماما صورت بپذیرد .
لنزهای تلهفوتو 105 تا 300 میلیمتری
از لنزهای این محدوده اکثر وقت ها وقت ها برای مسافتهای بدور مثل ساختمانها یا این که کوهها استعمال میشود . آنها بدین استدلال برای عکاسی چشم انداز مطلوب نیستند زیرا پرسپکتیو صحنه را تخت ( هموار ) میکنند . لنزهایی در محدودهای فراتر ازاین مقداراکثرا برای عکاسی ورزشی و عکاسی از حیات وحش به کار گیری میشوند
3 ) ارتفاع کانونی چطور روی پرسپکتیو یک عکس تاثیر میگذارد؟
برای اینکه خوبتر متوجه گردید چطور ارتفاع کانونی روی پرسپکتیو یک عکس تاثیر میگذارد , 4 عکس از یک سوژه در 4 ارتفاع کانونی متفاوت گرفتیم و در پی آنها را با یکدیگر مقایسه میکنیم .
سوژهها ( سه قوطی کنسرو ) در هر تصویر در یک محل نگه داشته شدند ( نزدیک به مسافت 25 سانتیمتری از یکدیگر ) . می بایست اشاره کنیم این تصاویر با یک سنسور کراپ گرفته شدهاند . یعنی ارتفاع کانونی حقیقی از چیزی که لیست میشود بیشتر خواهد بود , در نصیب 4 آن را توضیح خواهم بخشید .
ظاهرا ارتفاع کانونی پرسپکتیو را تغییر تحول میدهد ولی می بایست بگوییم به طور کامل این اندیشه گمراهکننده است . در واقع ادله اثر گذار دراین این مسئله مسافت از سوژه است .
ارتفاع کانونی نشان دهنده اندازه مسافت از سوژه است یعنی تصاویر همه به یک صورت در فریم قرار میگیرند . تفاوت در پرسپکتیو بدین عامل بوجود میآید که ارتفاع کانونی هرچه دوربین از سوژه دورتر شود , طولانیتر میشود ( زوم به باطن ) .
دقت فرمایید , مسافت از سوژه پرسپکتیو را تغییر و تحول میدهد . ارتفاع کانونی صرفا برای جبران این مورد استعمال میشود .
4 ) نقش سنسور کراپ چیست؟
عکاسی با یک سنسور کراپ به معنای وجود چیزی به نام «ضریب برش» است . الزاما ضریب برش یعنی هریک از لنزهای فول قاب ( EF , FX و غیره ) که باطن بدنه یک سنسور کراپ قرار دهید تصویر را برش خواهند زد .
آتلیه عکاسی
تصویر پایین طرز فعالیت سنسور کراپ را نشان میدهد . عملا کاری که انجام میدهید زوم به باطن و در نظر نگرفتن وسیعترین بخشهای صحنه است .
چه بسا لنزهای تشکیلشده برای
دوربینهای کراپ مثل محدوده EF - S و محدوده DX کماکان این تاثیر را خواهند داشت . علت این است کهاین لنزها با دقت به طول واقعیشان لیست میشوند تا عرصه
دیدشان.بادکنک آرایی
در پایان دو
عکسنمونه را مشاهده میکنید که با طولهای کانونی کاملا متفاوتی گرفته شدهاند. اولین تصویر با یک لنز 24 میلیمتری و دومی با یک لنز 300 میلیمتری ثبت شده است (هردو در یک سنسور کراپ).
:: برچسبها:
عکاسی,راهنمای عکاسی,آموزش عکاسی ,
:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1